گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی گرایش های مهندسی کامپیوتر

در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی کامپیوتر دارای چهار گرایش زیر است:

۱.گرایش مهندسی نرم‌افزار

        ۲.گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز

        ۳.گرایش معماری سیستم های کامپیوتری

        ۴.گرایش مهندسی الگوریتم ها و محاسبات

ظرفیت پذیرش در هر گرایش کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

در جدول زیر می توانید ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر را به تفکیک گرایش و نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته ۹۴ ملاحظه فرمایید:

ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر به تفکیک گرایش و نوبت پذیرش
نوبت پذیرش/ گرایش معماری سیستم های کامپیوتری هوش مصنوعی و رباتیکز نرم افزار الگوریتم ها و محاسبات مجموع ظرفیت در هر نوبت
روزانه ۱۶۶ ۲۳۲ ۲۵۵ ۱۰ ۶۶۳
نوبت دوم ۴۹ ۸۸ ۷۱ ۶ ۲۱۴
غیرانتفاعی ۱۲۰ ۲۸۰ ۱۱۲۰ ۰ ۱۵۲۰
مجازی دولتی ۸۰ ۲۷۰ ۱۶۰ ۰ ۵۱۰
پردیس خودگردان ۴۵ ۵۷ ۱۰۲ ۰ ۲۰۴
مجازی غیرانتفاعی ۰ ۴۰ ۰ ۰ ۴۰
پیام نور ۰ ۰ ۵۵ ۰ ۵۵
مجازی پیام نور ۰ ۰ ۸۰ ۰ ۸۰
مجموع ظرفیت در گرایش ۴۶۰ ۹۶۷ ۱۸۴۳ ۱۶

گرایش مهندسی نرم‌افزار در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر:

در گرایش نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان با سیستم‌های عامل پیشرفته، بانکهای اطلاعاتی، برنامه‌نویسی پیشرفته و تحت WEB، الگوریتم‌های پردازش موازی و … آشنا می‌شوند.
این گرایش در کنار گرایش الگوریتم و محاسبات از گرایش‌هایی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش نرم افزار می‌توانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند. تفاوت این دو گرایش در ضریب دروس تخصصی نرم افزار در کنکور کارشناسی ارشد است. به این صورت که این دروس در گرایش مهندسی نرم افزاربا ضریب ۲ اعمال می‌شوند حال آنکه در گرایش الگوریتم و محاسبات ضریب ۳ منظور می‌شود. در نتیجه دانشجویانی که تسلط کامل‌تری به دروس نرم افزاری دارند برای تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار می‌بایست نسبت به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش الگوریتم و محاسبات را دارند، دارای توانایی های ریاضی و کامپیوتر پایه بیشتری باشند. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایش‌های کارشناسی ارشد، ارائه می‌شوند دانشجو می‌تواند توانایی های متفاوتی را کسب کند که در زیر به آنها اشاره می‌شود:
* طراحی و پیاده سازی پایگاه داده‌‌ها

با توجه به آنچه که یک کارشناس مهندسی نرم افزار در طول تحصیل فرا می‌گیرد ، یک کارشناس ارشد قدرت طراحی و پیاده سازی پایگاه های داده پیچیده تر و دقیق تر با حداقل خطا و همرنگ‌تر با سیستم های روز دنیا را دارا خواهد شد.
* مهندسی نرم افزار

به خودی خود معقوله بسیار پیچیده ای در مورد روش‌های مدیریت، طراحی، پیاده سازی و نگهداری برنامه‌ها و پروژه‌های نرم افزاری است و کارشناس ارشد، قدرت کنترل تمام موارد بالا را در برنامه های عظیم نرم افزاری خواهد آموخت.
* سیستم های عامل

دانشجویان کارشناسی در طول تحصیل خود به طور تئوری و غیر سنگینی با سیستم‌های عامل و زیر و بم های آنها آشنا می‌شوند حال آنکه کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار تا جایی پیش می‌رود که بتواند یک سیستم عامل مستقل و جدید و در عین حال شایسته را پیاده سازی کند.
* اتوماسیون اداری

اتوماتیک کردن روند فعالیت‌های یک اداره موسسه یا سازمان به وسیله کامپیوتر.
* برنامه نویسی همروند

به وجود آوردن همزمان چند برنامه در کامپیوتر و مدیریت آنها.
* الگوریتم‌های موازی

شکستن الگوریتم‌ها به قسمت هایی که میتوانند به صورت همزمان توسط چند پردازنده انجام شوند به منظور افزایش سرعت اجرای الگوریتم.
* طراحی و ساخت کامپایلرها

بر خلاف کارشناسان نرم افزار که نسبت به کامپایلرها شناخت پیدا می‌کنند، کارشناسان ارشد، قدرت طراحی و ساخت این قسمت مهم از دنیای تولید نرم افزار را خواهند آموخت.
* شبیه سازی و گرافیک کامپیوتری

شبیه سازی و گرافیک کامپیوتری هم در معقوله مهندسی نرم افزار طبقه بندی شده و کارشناس ارشد از آموزش‌های قدرتمندی جهت انجام آنها بهره خواهد برد.

گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر: 

در این گرایش با مطالب جدیدی مانند شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی پیشرفته، تئوری فازی، پردازش تصویر و … آشنا می‌شوند. گرایش هوش مصنوعی گرایشی است که داوطلبان کنکور سراسری کارشناسی ارشد می‌توانند در کنار گرایش‌های دلخواه خود (نرم افزار و محاسبات و الگوریتم یا معماری کامپیوتر) در وقتی جداگانه به سوال‌های آن پاسخ گویند. شمار پذیرفته شدگان در گرایش هوش نسبتا بیشتر از دیگر گرایش‌ها است. در دوره کارشناسی دانشجویان صرفا با یک درس سه واحدی با نام هوش مصنوعی آشنایی پیدا می‌کنند و آشنایی بیشتر با این معقوله به طور کامل در دوره کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد . با توجه به واحدهایی که در دوره کارشناسی ارشد گرایش هوش مصنوعی تدریس می‌شود دانشجویان می‌توانند موارد آموزشی و کاربردی متفاوتی را بیاموزند از جمله :
* یادگیری ماشین

روشهایی که کامپیوتر را قادر میسازد عملی شبیه به یادگیری و تجربه را در حین انجام مکرر یک عمل انجام دهند یعنی با توجه به اعمالی که دفعات قبل انجام داده و بررسی نتایج آنها سعی کند در دفعات بعدی اعمالی بهتر و مطلوب تر و با خطای کمتر انجام دهد .
* شبکه های عصبی

روش جدید حل مسائل هوش مصنوعی بوسیله شبکه ای از واحدهای متصل به هم که هر کدام قابلیت پردازش داده ها ، ارتباط با نورون های دیگر وهمچنین ایجاد تغییرات در مشخصات شبکه را دارند و این اعمال را در جهت بهینه سازی عملکرد شبکه انجام میدهند .شبکه های عصبی معمولا در مسائلی نظیر بهینه سازی ، تخمین توابع ، کنترل و … کاربرد دارند.
* پردازش تکاملی

شاخه ای جدید از هوش مصنوعی که با در نظر گرفتن یک یا چند جواب اولیه برای یک مساله بوجود آوردن جوابهای جدید از جوابهای موجود و انتخاب جوابهای بهتر سعی میکند یک جوابی میکند یک جوابی نسبتا بهینه برای مسأله بدست آورد.
* رباتیک

طراحی رباتهای کامپیوتری (مکانیکی یا نرم افزاری) برای انجام وظیفه ای خواص .برای هوشمند ساختن رباتها از آلگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری ، پردازش تصاویر ، تشخیص گفتار و … استفاده میشود.
* منطق فازی

تعمیمی است ازمنطق کلاسیک که در آن بجای دو مقدار درست و غلط، درجه درستی داریم که میتواند یین عدد صفرو یک باشد.

پردازش زبان طبیعی :

قسمتی از هوش مصنوعی که به پردازش متون زبانهای طبیعی میپردازد تا معنای آنها را استخراج کند .
* سیستم های خبره

سیستم هایی که بوسیله جمع آوری داده ها و قوانین در یک زمینه خاص میتوانند درآن زمینه مانند یک فرد خبره و متخصص عمل کند (نمونه رباتهای جراح)
* محاسبات نمادین

انجام محاسبات ریاضی به صورت نمادین نه عددی. یعنی اگر ۲ به توان ۲ چهار میشود این الگوریتمهای هوش مصنوعی قدرت تعمیم آن به x به توان ۲ را دارند و در نهایت به جای عدد جوابی وابسته به نماد برمیگردانند مثل x ضربدر x.

گرایش معماری سیستم های کامپیوتر در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر: 

در این گرایش دانشجویان با معماری‌های پیشرفته کامپیوتر و ابر رایانه‌ها شبکه‌های کامپیوتری گسترده، پردازش تصویر و طراحی سیستم‌های تحمل‌پذیر خطا و … آشنا می‌شوند.
گرایش معماری کامپیوتر در رشته مهندسی کامپیوتر تنها گرایشی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش سخت افزار می‌توانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند. لازمه این امر موفقیت در کنکور سراسری کاشناسی ارشد و به اتمام رساندن تحصیل در گرایش فوق الذکر است. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایشهای کارشناسی ارشد، ارائه می‌شوند دانشجو می‌تواند توانایی‌های متفاوتی را کسب کند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:
* طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال

به عنوان مثال می‌توان به اکثر قریب به اتفاق مدارهای منطقی، سیستم‌های دیجیتال، بردهای تبلیغاتی، سیستم‌های کنترل دیجیتال در اکثر وسایل امروزی، سیستم‌های موبایل و … اشاره کرد که یک دانشجوی کوشای گرایش معماری توانایی طراحی و ساخت آنها را در پایان دوره تحصیلی خود خواهد داشت.
* معماری کامپیوتر

نحوه طراحی و ساخت کامپیوترها و مدارهای کامپیوتری به وسیله اجزای ساده منطقی از دیگر توانمندی‌های این دانشجویان خواهد بود.
* طراحی و ساخت مدارهای واسط

نحوه ساخت مدارهایی که بتوانند کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری متفاوت را (از جمله میکروپروسسورها ، میکروکنترلر ها و … ) به یکدیگر متصل کنند. سیستم‌های کامپیوتری با کاربردهای خاص (مانند مودم و …) نیز از این دسته مدارها شناخته می‌شوند.
* طراحی و ساخت سیستم‌های بلادرنگ

سیستم‌های کامپیوتری که در حین انجام چند عمل مختلف، ضمانت می‌کنند اعمال خاصی در زمان‌های مشخص یا به تعداد مشخصی انجام خواهند شد.
* کنترل

برای مثال سیستم‌هایی که دما را کنترل می‌کنند. در این سیستم ورودی‌ها می‌توانند شدت کار دستگاه‌های خنک کننده و یا گرم کننده و خروجی هم می‌تواند دمای محیط باشد.
* میکروکنترل‌ها وسیستم های تعبیه شده

سیستم‌هایی که در آنها یک یا چند پردازشگر کامپیوتری یا میکروکنترلر تعبیه شده تا اعمال سیستم و قسمت‌های مختلف آن را کنترل کنند.
* VLSI

که همان درس VLSI ای است که کارشناسان رشته کامپیوتر در طول تحصیل خود گذرانده‌اند با این تفاوت که به صورت عمیق‌تر و لایه‌ای‌تری به آن پرداخته شده تا با دانستن fabrication دقیق مدارهای مجتمع در مقیاس بزرگ، یک کارشناس ارشد گرایش معماری توانایی طراحی دقیق یک چنین سیستم و مداری را جهت تولید، داشته باشد.
* انتقال داده

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر، علاوه بر شناخت کافی از روش‌های انتقال داده و اطلاعات به سیستم‌های کامپیوتری و دیجیتال قادر خواهد بود. سیستم های بدیع و تازه ای را طراحی و پیاده سازی کند (که لازمه آن داشتن توانایی بسیار بالا در شناخت لایه های طراحی یک سیستم انتقال داده است).

گرایش الگوریتم ها و محاسبات در کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر: 

در این گرایش که یک گرایش جدید است، دانشجویان با الگوریتم‌های توزیعی و پیشرفته، ریاضیات پیشرفته کامپیوتری و … آشنا می‌شوند.
گرایش الگوریتم ها و محاسبات، جدیدترین گرایش رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد که از چند سال گذشته به فهرست گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر اضافه شده است. در این گرایش دانشجویان (علی الخصوص کارشناسان گرایش نرم افزار) با توجه به ضرایب دروس نخصصی نرم افزار خود پذیرفته شده و به ادامه تحصیل خواهند پرداخت. در این گرایش بیشتر جنبه‌ی الگوریتمیک و وابسته به محاسبات دانشجویان نرم افزاری مورد توجه و تقویت قرار خواهد گرفت. میزان پذیرفته شدگان در این گرایش از همه گرایش‌ها کمتر است ولی قبولی در این گرایش به دلیل توجه داوطلبان به دیگر گرایش‌های شناخته شده این رشته ، برای دانشجویان با پیش زمینه نرم افزار آسان‌تر است. در طول تحصیل در این گرایش دانشجویان در زمینه‌های زیر تعلیم داده شده یا تقویت خواهند شد:
* طراحی الگوریتم ها

روش‌های طراحی الگوریتم که در دوره کارشناسی به دانشجویان تا حدودی آموزش داده شده است، در این گرایش به صورت پیشرفته و پیچیده‌تری جهت طراحی الگوریتم‌های قدرتمندتر و بهینه‌تر آموزش داده می‌شود.
* ساختمان داده ها

ساختارهای داده‌ای که در طول دوره کارشناسی آموزش داده شده، ساده‌ترین نوع ساختارها بوده‌اند. حال آن‌که در این گرایش کارشناسی ارشد، ساختارهای پیچیده‌تر و نوین‌تری آموزش داده می‌شود تا برنامه نویسان را قدرتمندتر و مدرن تر از قبل جهت اجرای خواسته های نرم افزاری آماده کند.
* ساختمان های گسسته

مجموعه تمام ساختمان‌های منطقی و عددی در قالب ریاضیات آموزش داده می‌شود تا با به کارگیری آن‌ها در الگوریتم‌های محاسباتی و برنامه نویسی بهترین بازدهی حاصل شود.
* نظریه محاسبات

این مبحث پس از آشنایی دانشجویان با نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها مطرح می‌شود. در این مبحث مدل‌ها و روش‌های مختلف محاسبات مورد مطالعه قرار می‌گیرد. همچنین محدودیت‌های محاسبات به ویژه در الگوریتم‌های کامپیوتری مورد مطالعه قرار می‌گیرد. راه حل‌هایی برای مسائلی که حتی با پیشرفته‌ترین سیستم‌ها هم مدت زمانی طولانی برای اجرای الگوریتمشان نیاز است، در این مبحث ارائه می‌شود.
* نظریه گراف

بررسی بسیار پیچیده‌تر گراف‌ها و کاربردهاشان نسبت به آنچه در دوره کارشناسی ارائه شده است.
* نظریه بازی ها

نظریه بازی هادر این گرایش مطرح می‌شود و هدف آن بررسی الگوریتم‌هایی است که مانع رسیدن به یک نتیجه خاص و چگونگی چیره شدن بر آن، است.

گردآورنده:طاهره زارعی دیهیم

 
 

آخرین مطالب منتشر شده در سایت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *